Select Page

Sportpartner FAQ – Uitbetalingen

In detail: hoe werkt de uitbetaling van sporters via Champ?

Bij Champ vinden we het belangrijk om duidelijk te zijn over hoe we werken. We zijn een nieuw platform in een bestaande markt. Ook willen we tegelijkertijd een nieuwe doelgroep bereiken en verleiden om bij jou, als onze sportpartner, te komen sporten.

Dit doen we samen: jij als sportpartner met een geweldige locatie, presentatie van het aanbod en uiteraard je enthousiaste team. Wij zorgen ervoor dat jouw aanbod bij zoveel mogelijk sporters onder de aandacht komt.

Doordat Champ niet werkt met vaste abonnementen voor sporters, zijn deze na een kennismaking vrij en vaak bereid om door te stromen naar jou en lid te worden. Althans, wanneer dit past bij de behoefte van deze sporter. Vrijheid en Fitheid noemen we dat.

Maar hoe werkt het nu precies met het inchecken, tickets kopen, factuur en uitbetaling? In dit artikel leggen we dit haarfijn uit. Heb je hier vragen over, dan kun je altijd contact opnemen met ons Customer Success Team door te mailen naar hello@champ.nl.

Stap 1

Sporters kopen een ticket

Champ verkoopt feitelijk ‘tickets’, waarmee een sporter bij jouw locatie het ‘recht’ koopt om te komen sporten.

We hebben verschillende vormen van tickets, zoals bijvoorbeeld het 8 weken sportpakket, een 3 rittenkaart en natuurlijk de reguliere eenmalige sporttickets. Deze laatste is vergelijkbaar met een dagpas.

Aan de ‘voorkant’ willen wij sport toegankelijk maken en vraag en aanbod tussen sporter en locaties makkelijk bij elkaar brengen. Wij willen een sporter eenvoudig nieuwe sporten laten proberen, nieuwe locaties laten ontdekken of een oude gewoonte weer tot leven brengen.

Zodra het ticket is gekocht ontvang je hiervan een e-mail ter bevestiging. Nu weet je dat er een sporter naar je locatie gaat komen.

De sporter neemt vervolgens contact op met jou of jouw locatie om een afspraak te maken om langs komen.

Boekingsbevestiging

Stap 2

De sporter bezoekt jouw locatie

Na het plannen van de afspraak, komt de sporter langs om te sporten. Dit is vaak een nieuwe omgeving of een nieuwe stap die iemand zet. Zorg ervoor dat de nieuwe sporter zich welkom voelt bij jullie. Dat doe je natuurlijk altijd bij elke sporter, maar instrueer dus ook de mensen op locatie hoe ze om moeten gaan met een Champ sporter:

  1. Welkom, leuk dat je er bent.
  2. Je komt via Champ/Albert Heijn/Etos etc? Super! → mocht het onbekend zijn hoe de samenwerking loopt, neem dan achteraf contact met ons op. We komen er altijd wel uit hoe we de vergoeding van de sporter laten lopen. Het is voor ons beide natuurlijk belangrijk dat een sporter zich welkom voelt, wanneer deze via Champ komt sporten. 
  3. Check de sporter in door de QR code te scannen, of de cijfercode te registreren, die de sporter laat zien. Deze staat vermeld in de aankoopbevestiging van de sporter in een e-mail van Champ. Lees hieronder hoe je dat doet met smartphone of computer/laptop.

Zonder ingecheckte QR code vindt er geen uitbetaling plaats, dus dit is enorm belangrijk!

Bekijk deze video om te zien hoe je een sporter kan inchecken.

Inchecken via smartphone

    • Ga met je smartphone naar Champ.nl en log in met je bedrijfsgegevens. → weet je deze niet, neem dan even contact op. 
    • Nadat je bent ingelogd, scan je de QR met de camera van de smartphone.
    • De sporter is nu ingecheckt en kan gaan sporten. 

Inchecken via computer/laptop

  • Ga naar Champ.nl en log in met je bedrijfsgegevens. → weet je deze niet, neem dan even contact op. 
  • Nadat je bent ingelogd voer je de cijfercode in, die vermeld staat onder de QR afbeelding, via het menu: Inchecken sporters
  • De sporter is nu ingecheckt en kan gaan sporten.

Stap 3

Er is gesport, wat nu?

We hopen dat het goed is bevallen. Elke sporter heeft een eigen sportprofiel en behoefte. Uiteraard begrijpen we dat je graag vele enthousiaste sporter een lidmaatschap wilt aanbieden, maar je merkt vaak zelf goed aan iemand wat zijn/haar sportbehoefte is.

Het kan dus voorkomen dat iemand sporadisch wilt komen sporten, zonder ergens juist aan vast te zitten. Of wanneer iemand op zoek was naar een nieuwe vaste locatie, dan geeft iemand dat vanzelf aan en daar ‘koopsignalen’ over. Het is in ieder geval ‘ok’ als iemand geen lid wilt worden bij jouw locatie. Dat past namelijk heel goed in de Vrijheid en Fitheid gedachte.

Natuurlijk kan zo iemand wel nog omzet opleveren, maar dan als Flexmember in plaats van Full member. Dat is een nieuwe bron van inkomsten en zal geen vervanging vormen voor je huidige Full members, wanneer deze gebruikersgroep zich prettig voelt bij jouw aanbod en goede value for money ervaart.

Stap 4

Uitbetaling en administratie

Nu is het tijd voor het leukste deel: de uitbetaling. Want waar je normaal vaste kosten hebt aan adverteren of een marketingbureau bijvoorbeeld, bestaat dit bij Champ niet.

We werken volledig ‘no-cure-no-pay’. En daarmee betaal je alleen bij succes: een sporter die langskomt om bij jou te sporten!

Het is dus ook zo dat zo iemand betaald om kennis te maken, in plaats van een gratis proefles of acquisitiekosten per potentieel lid! We draaien de markt dus om! Je krijgt wél de gegevens van de sporter, zoals voornaam, achternaam en e-mailadres, zodat je in je systemen naar conversie kunt kijken en/of contact kunt opnemen met deze personen. 

De details over de uitbetaling zijn als volgt:

1. Elke 1e van de maand ontvang je een activiteitenoverzicht per e-mail.
Hierin staat:

  • Welke activiteiten zijn verkocht voor je en hoe vaak?
  • Wat is hier de commissie over die je aan Champ betaald
  • Het bedrag dat aan je uitbetaald wordt

2. In de week na het overzicht, maar altijd in de eerste week van de maand, ontvang je vervolgens de verkochte omzet.

      • Deze omzet wordt overgemaakt door Online Payment Foundation onder vermelding van Merchant Champ Online Payment Foundation.
      • Het bedrag is: totaal verkochte tickets minus de 20% commissie minus 21% BTW over de commissie. Uiteraard kun je deze BTW over de daadwerkelijke dienstverlening van Champ verrekenen bij je BTW aangifte.

        LET OP: de uitbetaling en verrekening vindt altijd plaats op basis van het inchecken van de sporters op jouw locatie. Check jij de sporters niet in, dan blijft jouw omzet gereserveerd staan bij Online Payment Platform. Champ heeft deze omzet NIET op de rekening staan. Check jij niet in, maar wil je wel uitbetaald worden? Neem dan contact met ons op via hello@champ.nl. We helpen je graag verder. 

Online Payment Platform

Waarom werkt Champ met Online Payment Platform?

Champ werkt als een marktplaats, een intermediair. Onze dienstverlening bestaat uit het matchen van vraag met aanbod, via welk kanaal dan ook. Transparantie en vertrouwen staan bij ons hoog in het vaandel. Juist door samen te werken met een externe betalingsverwerker, kunnen we dit altijd waarborgen. Hoe werkt dit praktisch?

  1. Een sporter koopt een ticket op Champ.nl
  2. Hij betaalt via Online Payment Platform. Zij ontvangen 100% van het geld op onze speciale derdengelden rekening.
  3. Zodra een sporter ingecheckt is, ontvangen de begunstigden partijen hun geld. In dit geval gaat dan 80% naar jou als sportaanbieder en 20% naar Champ als vergoeding voor de dienstverlening. Deze bedragen zijn dan exclusief BTW.
onlinepaymentplatform

Op deze manier heeft Champ nooit de beschikking over het geld van de gekochte tickets en hebben we de meest veilige en transparante samenwerkingsvorm als intermediair. Het betekent wel dat het startproces met Champ soms wat omslachtig aanvoelt, maar zodra je die hobbel hebt genomen, zul je daar geen last meer van hebben.

Vragen of opmerkingen?

Merk jij dat er iets mis gaat in jouw ogen met de uitbetaling of de ontvangen bedragen? Dan is daar altijd een logische verklaring voor en we leggen dit graag aan je uit. Überhaupt is het cruciaal om je profiel bij onze externe betalingsverwerker Online Payment Platform te verifiëren. Neem bij twijfel of vragen gewoon contact met ons op via hello@champ.nl.